torsdag 2. mai 2013

Tragedien i Kolvik 3.mars 1943 - behov for et minnesmerke












FKLF starter i 2013 en innsamling via bloggen/facebook. 

Vi anslår kostnaden til kr. 80 000,- for minnestein og klargjøring av området. 

Ønsker du å bidra er kontonummeret: 1503 21 36084 Merk innbetalingen: Minnestein

Litt om historien:

Barnehjemmet i Kolvik (Porsanger) brant den 3.mars 1943.
En tragedie som tok livet til 8 barn og en voksen. Lokalhistoriker Arvid Petterson tok i april 2011 til orde for at en minnestein settes opp i Kolvik.
Dette er noe vi i Foreningen Krigshistorisk Landskap Finnmark stiller 100 % positive til. Vi satser på at Arvid Pettersons idé om en minnestein i Kolvik vil bli en realitet i 2013.

Foreningen Krigshistorisk Landskap Finnmark ser dette som et svært viktig prosjekt og vil arbeide intensivt for å innhente midler til en minnestein i samarbeid med alle gode krefter som har ønske om det.


Klikk her for å lese mer om tragedien og å høre en sterk reportasje som NRK nylig laget om Kolvik barnehjem.
Klikk her for å lese artikkelen Innvielse av Kolvik Barnehjem i 1920 av Trond Gabrielsen










Foto: fra fklfs arkiv og en miniatyrmodell av barnehjemmet laget av Liss Beth Gjertsen

3 kommentarer:

  1. heihei ! det var veldig syn det som skjedde... nå holder jeg på med en skole oppgave, jeg lurte på om dere hadde noe infiramasjon om barne-hjemmet. Hvordan hadde barna det ? når ble huset bygget ?

    Takk får at du leste denne !
    håper du kan svare meg :) jeg er fra Billefjord

    SvarSlett
  2. http://finnmarkforlag.no/09_06.html

    SvarSlett
  3. Send meg en e-post roger@fklf.no

    SvarSlett